Instrument
Voor de Beginnerscursussen is zelfs een eenvoudig keyboard met minimaal 49 toetsen (wit en zwart in totaal) voldoende. Voor alles over je keuze voor een instrument klik hier
Metronoom
Nodig heb je een metronoom niet per se. Maar het is een fijn hulpmiddel. Welke de beste is voor jou is vooral een kwestie van smaak.
- Ouderwetse ‘slinger’ metronooms hebben geen stroom nodig.
- Digitale metronooms gaan op batterijen maar zijn makkelijker in te stellen.
- Een app op een smartphone of tablet is goedkoop of zelfs gratis (maar dan meestal met reclame) maar ook iets meer gedoe.
- Veel keyboards en digitale piano’s hebben een ingebouwde metronoom.
Bij twijfel tussen 2 cursussen: kies de moeilijkste optie. ‘Te moeilijk’ kom je sneller achter dan ’te makkelijk’ en binnen 14 dagen kun je eenmalig kosteloos ruilen.
Hulp nodig bij je keuze? Klik hier voor direct advies
Je bent nooit te oud om te leren maar vooral nooit te oud om te genieten. Elk mens is uniek en zo ook elk leerproces, maar genieten van piano leren spelen kan op elke leeftijd. Als je ergens van geniet wil je het vervolgens steeds vaker doen waardoor het steeds beter gaat, je nog meer geniet en het nog vaker wilt doen; ad infinitum.
Hoewel onze lessen niet speciaal gemaakt zijn voor jonge kinderen zijn ze in principe geschikt vanaf 8 jaar onder toezicht en vanaf een jaar of 12 zelfstandig.
Piano leren spelen is niet moeilijk, het is gewoon goed opletten tijdens de les en dan oefenen. Eén van de beste pianisten ter wereld worden is moeilijk; en terecht. Voor wat, hoort wat.
Moeilijk is alles wat nieuw is en oefening kost om onder de knie te krijgen. Hoe meer talent je hebt voor iets, hoe minder oefening nodig is om dezelfde vooruitgang te boeken. Snel en makkelijk lijken leuk, maar bieden geen vreugde en voldoening. De top van een verkeersheuvel bereiken gaat zeker een stuk makkelijker en sneller dan de top van de Mount Everest bereiken, maar het is geen prestatie, geen overwinning op jezelf en levert daarom bepaald geen vreugde, voldoening en trots op.
De beloning na het bereiken van iets is zo groot als de inspanning die het kostte het te bereiken.
Piano leren spelen geeft bij elke kleine overwinning op jezelf voldoening. Wat eerst niet lukte gaat nu al wat beter en straks als vanzelf. Dat proces is al genieten. Naast het genieten van het muziek maken zelf. Worstelen en genieten. Genieten is hier het gebrek aan worsteling maar daarvoor is de worsteling onontbeerlijk. En je kunt net zo genieten van het worstelen met iets als van een strandwandeling met heel veel tegenwind. Omarm de weerstand!
De lessen van Cor zijn zo makkelijk als echte pianolessen maar kunnen zijn, doordat ze zo sterk gestructureerd (stap voor stap) zijn dat je geen enkele tijd, moeite en motivatie verliest. Maar uiteindelijk kun jij het alsnog moeilijk maken. Opstelling en motivatie zijn doorslaggevend. Het soms wat langer moeten oefenen voor je iets kunt, in plaats van het min of meer direct te kunnen, hooguit met 1 of 2 keer kort oefenen, roept nogal eens wat weerstand op.
Kinderen leren vooral makkelijker doordat ze meer openstaan voor dingen, makkelijker dingen aannemen van een autoriteit en doorgaans geen vrije keuze hebben om te stoppen of van docent of methode te wisselen. Ze doen gewoon wat gevraagd wordt (hoe jonger, hoe meer) en zolang ze dat doen aan de hand van gedegen stap-voor-stap methodes en van een gekwalificeerde docent (zoals op scholen) en niet lukraak, van de hak op de tak en van wie dan ook (zoals veel mensen online doen) werkt dat heel goed.
Volwassenen hebben wel die keuzemogelijkheid en een veel sterkere eigen mening en ego die nogal eens in de weg zitten bij iets nieuws leren. Gedachten als “eerst maar eens zien of dit iets voor mij is want…” borrelen bij volwassenen op en in het ergste geval wordt er al bij de minste weerstand – iets dat niet zint of niet direct wil lukken – gewisseld van methode op zoek naar de toverstaf (die oefenen overbodig zou maken – die bestaat niet!) en wordt het cruciale oefenen zelf verwaarloosd met als excuus dat er iets mis zou zijn met de geprobeerde methodes.
Wanneer een volwassene beseft leek te zijn in deze, erop vertrouwt dat de expert het beste weet hoe je het kunt leren, goed luistert en het huiswerk doet, gaat het leren vrijwel net zo snel als bij kinderen. Als je dit kunt opbrengen voor de lessen van Cor gaat het je zeker lukken.
Leren gaat met vallen en opstaan. Soms lukt iets maar niet, maar als je blijft proberen lukt het uiteindelijk wel, met alle voldoening die daarbij hoort. Zolang je het geduld op kan brengen een uitdaging zonodig in kleine stukjes en zo langzaam als maar nodig te oefenen lukt vrijwel alles.
De beloning na het bereiken van iets is zo groot als de inspanning die het kostte het te bereiken.
Het is niet moeilijk, maar wel een kwestie van regelmatig oefenen. Zoals je alles hebt geleerd; je veters strikken, lopen, fietsen, zwemmen, schrijven en ga zo maar door. Geen magie. Goed les en oefening. Het oefenen heeft Cor daarom zo leuk mogelijk gemaakt met orkestbanden etcetera.
‘Jij’ bent niet aan het leren, het lichaam is dat. Wat je vaak gebruikt, of het nou spieren of verbindingen in de hersenen zijn, is blijkbaar belangrijk en dus maakt het lichaam ze sterker. Dat is waarom het altijd lukt wanneer je blijft oefenen; mits de stap niet te groot is, en daar zorgt Cor voor.
Oefen je 3 keer per week 30 minuten of vaker/meer dan boek je zeker vooruitgang en kun je in ongeveer 1 tot maximaal 1,5 jaar een cursus afronden. Oefen je met regelmaat meer dan een week niet dan boek je nauwelijks tot geen vooruitgang.
Bij ons krijg je onbeperkt toegang.
Dat is wat anderen wellicht ‘levenslang’ noemen. Dat betekent echter niet ’toegang zolang jij leeft’ (geen bedrijf kan garanderen dan nog te bestaan) maar ’toegang zolang het bedrijf leeft’. Ga dus liever uit van een minstens een paar jaar toegang, dan zijn alle jaren dat het meer is mooi meegenomen. Genoeg tijd om ontspannen door de lessen te gaan inclusief periodes dat je onverhoopt niet zou kunnen oefenen.
Omdat het account altijd op naam en mailadres van de persoon in kwestie moet komen en deze daar direct (!) via mail van op de hoogte wordt gesteld (i.v.m. factuur en inlog gegevens) is het even opletten om niet de verrassing te breken.
Zelf een cadeaukaart maken is wellicht het beste. Hoe dan ook, als je het een verrassing wilt houden: eerst vertellen, dan pas bestellen!
De bladmuziek in onze cursussen vind je bij module 1, les 1 en kun je printen. Bij de pakketten vind je de bladmuziek bij elke module.
Wij verstrekken/verkopen geen losse bladmuziek.
Dit zijn online lessen, video’s en orkestbanden kun je niet downloaden.
Om met de orkestbanden mee te spelen wordt meestal een laptop, smartphone of tablet gebruikt. Anderen hebben een piano, digitale piano of keyboard in de buurt van hun computer.
Veel mensen gebruiken echter ofwel bluetooth luidsprekers ofwel een snoertje vanuit de koptelefoon uitgang naar een versterker met luidsprekers.
Weer anderen doen een koptelefoon losjes of half op. Zo hoor je de orkestband via de koptelefoon en toch ook je piano.
Sommige keyboards en elektrische piano’s hebben een AUX aansluiting (ingang) waar mensen via een kabeltje hun smartphone, tablet, laptop of computer op aansluiten.
Er zijn mensen die een klein mengpaneel gebruiken waarop zowel de elektrische piano of keyboard en een smartphone, tablet, laptop of computer kunnen worden aangesloten. En sluiten dan hun koptelefoon of speaker op dat mengpaneel aan.
Andere koptelefoon of speaker constructie is via een ’splitter stekker’ – een stereo kabeltje uit beide apparaten (piano + computer) die samen komen in zo’n soort stekker (verkrijgbaar via bol.com of zo) waar vervolgens ook de koptelefoon of speaker op aangesloten wordt (2x stereo in naar 1x stereo uit of, makkelijker te vinden, 2x mono in naar 1x stereo uit). Vervelende daarvan is dat er grote en kleine hoofdtelefoon stekkers zijn (waar dan ook weer verloopstekkers voor bestaan) dus je moet weten wat je doet.
Videospeler
Geen geluid of te zacht? Check de volumeregelaar van uw apparaat en check rechtsonder in de video (soms moet je deze even pauzeren om het te zien) het icoontje van de luidspreker. Klik op het icoontje (hoe het er ook uit ziet) om het volume aan te passen.
Zwart beeld? Eventueel met een melding erin? De pagina verversen (opnieuw laden) verhelpt dit meestal direct. Heel soms lukt het pas na 2 of meer keren of zelfs na meerdere minuten in geval van een storing op Vimeo waar onze video’s gehost worden.
Stopt de video regelmatig, hapert die of lopen beeld en geluid niet gelijk? Klik rechtsonder in de video op het wieltje icoon (verschijnt soms pas als je met je muis of vinger over de video beweegt of deze aantikt) en kies een lager getal – een lagere kwaliteit die makkelijker en sneller laadt.
Pas indien gewenst – bijvoorbeeld om iets beter te bekijken of om langzamer samen te spelen met Cor – de afspeelsnelheid van een video aan door rechtsonder in de video (verschijnt soms pas na ‘hoveren’ of pauzeren’) op het ‘wieltje’ icoon (instellingen icoon) te klikken en vervolgens op ‘SPEED’. De toonhoogte blijft gelijk en dus kloppen met jouw piano en de bladmuziek.
Ander probleem
Als iets het niet goed doet op een website is dat super irritant natuurlijk. Gelukkig is het negen van de tien keer niet iets met onze website maar iets op jouw apparaat of in je browser en dat is doorgaans makkelijk en snel zelf op te lossen. Meestal is het gewoon een klein probleempje met het laden van de pagina of bijvoorbeeld een video op de pagina.
Volgorde van meestvoorkomende oorzaken en oplossingen;
- pagina of video (opnieuw laden / verversen)
- browser (opnieuw opstarten of andere proberen)
- update browser en/of apparaat-besturingssysteem (uitvoeren)
- apparaat (opnieuw opstarten)
- modem (opnieuw opstarten)
De pagina verversen (opnieuw laden) of je browser herstarten lost meer dan 90% van eventuele problemen op.
Andere vraag?
Vermeld gebruikersnaam als je die hebt!
Vermeld cursus-module-les bij lesvraag!