Schilderen met Ravensburger. Misschien ken je het (nog)?

Je koopt een doos met kwasten, verf en… een pentekening waarvan de lijnen vakjes vormen met nummers erin.

Elk nummer staat voor een bepaalde kleur verf. Makkelijker nog, voor een tube verf met hetzelfde nummer.

Vakje met 7. Zoek de tube met 7 erop. Doe een beetje van de verf uit tube 7 op je kwast. Vul het vakje op met die verf.

Zelfs als je kleurenblind bent krijg je een goed resultaat.

De reclameslogan was dan ook “iedereen kan schilderen met Ravensburger.”

Maar is dat ook zo?

Het is maar een woord

Wat is kunnen schilderen? Ok, we hebben het hier niet over je huis, een muur of een kastje verven. We hebben het over de kunstvorm schilderen.

Wat is kunnen schilderen? 

Precies.

Bijna onmogelijk een goed antwoord te geven op die vraag. Zelfs als je de meest beroemde schilders met elkaar vergelijkt.

Bovendien; wie bepaalt of iemand het goed kan? Er zijn genoeg werken waar de kenners grootmeesters in herkennen en veel mensen het werk van een kind in zien. En dan is er nog smaak.

Lang verhaal kort: kunnen schilderen is moeilijk, zo niet onmogelijk te definiëren. Maar…

…het is niet hetzelfde als vakjes kunnen inkleuren of tekeningen kunnen overtrekken.

Er komt sowieso veel meer creativiteit / talent bij kijken. Iets van jezelf. Meer dan een kopie.

Kunnen piano spelen

Wanneer kan iemand piano spelen?

Goed, die vraag is ook niet te beantwoorden. Zelfs niet wat ‘goed kunnen piano spelen’ is. Is dat virtuositeit? Een verhaal kunnen vertellen? Ontroeren? Klank? Originaliteit?

Je zou misschien kunnen stellen dat hoe meer verkrijgbare bladmuziek voor jou met wat oefening te spelen is, hoe beter je kunt piano spelen. Anderzijds zegt dat weer weinig over hoe mooi en ontroerend anderen jouw pianospel zullen ervaren.

Laten we voor het gemak stellen dat om toegelaten te worden op een conservatorium je goed moet kunnen spelen. En om af te studeren heel goed. En om het grootste deel van de meest populaire bladmuziek – van sonatines tot populaire muziek – te kunnen spelen moet je behoorlijk kunnen spelen.

En dat is in principe in enkele jaren te leren. En die jaren zijn overigens ook heel leuk. Steeds meer kunnen spelen is een geweldige ervaring. En dat kan. Mits je regelmatig oefent, goed les krijgt, een beetje aanleg hebt, en…

…de juiste methode kiest!

De beste methode om te leren piano spelen

“Hèhè, eindelijk.”

Ja, vond je het lang duren? Bedenk dan wel dat leren piano spelen net zo’n proces is.

Eerst moet je het ene leren voordat je het andere echt kunt leren. Omdat zonder de juiste context het andere niet op de juiste plaats valt. Soms is dat ene saai. Of taai. En dan moet je even doorzetten. Geduld op kunnen brengen.

Kun je dat, dan komt het eigenlijk altijd wel goed. Maar dat kost tijd. En moeite. Hoeveel tijd en moeite hangt af van je talent en de gebruikte methode.

Belangrijkste is altijd te beseffen waarom je het doet. Om verder te komen. Om de rest van je leven dat liedje te kunnen spelen. Of gewoon om even je zorgen te vergeten en weg te zinken in muziek.

En wees vooral niet te streng voor jezelf. Tenzij je een concertpianist wilt worden en uren per dag daarvoor studeert. Dan mag je best een beetje (maar nog steeds niet teveel) streng voor jezelf zijn.

Fouten maken is een essentieel onderdeel van het leerproces. Geen fouten maken betekent namelijk dat je het al kunt. En dan kun je de volgende uitdaging dus aangaan. Waarbij je wel fouten zult maken. Zodat je – en vooral je hersenen – ervan kunnen leren.

Dingen die je leert, verleer je bijna nooit meer.

Helaas geldt dat ook voor alle ‘foute’ dingen dingen je zou kunnen aanleren.

En dan komen we bij de verschillende methodes.

De verschillende piano methodes

Keyboards met oplichtende toetsen

Dat is schilderen met Ravenburger. Vooruitgang boeken na die paar eenvoudige deuntjes die in zo’n keyboard staan wordt heel erg moeilijk. Een stuk dat iets complexer is, en veel mooier, voller en virtuozer klinkt, is niet meer te leren middels oplichtende toetsen. Je keyboard zou dan een kermis van flikkerende lampjes worden. Ondoenlijk. Gekmakend.

Enkele tot bijvoorbeeld 20 verschillende akkoorden leren met eventueel wat noten voor de melodie

Even een paar akkoorden leren voor de linkerhand. En een beetje leren noten lezen voor de melodie. Zo kun je heel snel en vrij makkelijk nieuwe liedjes leren. Althans, zo worden die methodes aanbevolen.

Tja. Als alle liedjes in dezelfde toonsoort zouden staan. Als alle melodieën simpel zouden zijn. Als alle akkoorden in dezelfde ligging zouden zijn. Spoiler alert: al deze dingen zijn in de ‘echte wereld’ dus niet zo.

Kortom, schilderen met Ravensburger. Zeer beperkt in wat je vervolgens zelfstandig kunt leren spelen.

Een vak apart

Om iets mooi te laten zijn overigens niet per se veel noten nodig. Grote componisten hebben relatief simpele stukjes gemaakt voor beginners. Zoals Schumann’s ‘Kinderszenen’. En die stukken worden nog steeds in concertzalen gespeeld door grootheden. Want mooi is mooi.

En daarom is de ene piano methode/cursus de andere niet. Om goed studiemateriaal te kunnen aanbieden – stukjes die je iets leren, dus uitdagend maar niet te moeilijk zijn, en ook nog mooi klinken – moet degene die de cursus maakt heel handig zijn.

Die moet namelijk zulke stukjes zelf componeren of zelf bewerkingen maken van bestaande composities. Zodat ze precies op het juiste niveau zijn. Zodat ze precies dat leren wat op dat moment gewenst is. En zodat ze zo mooi mogelijk klinken. Ook als ze heel simpel zijn.

Dat is een vak apart. En dus alleen daarom al is er heel veel kwaliteitsverschil tussen verschillende piano methodes/cursussen. Daarnaast is natuurlijk de manier van lesgeven enorm verschillend. Komen dingen over? Is het te begrijpen? Is het leuk/aangenaam? Word je erdoor gemotiveerd? Geïnspireerd?

Genoeg verschillen dus, maar hier richten we ons op de verschillende methodes.

Alternatieve muzieknotaties en toverformules of gewoon de standaard methode?

99,99% van alle bekende musici op aarde gebruiken de standaard methode. Daar moet dus wel iets mis mee zijn 🙂 En die standaard methode moet dus wel bijna onmogelijk moeilijk te leren zijn 🙂

Nee dus.

Gewoon leren noten lezen en met twee handen onafhankelijk van noten leren piano spelen – de standaard methode – is net zo makkelijk en net zo moeilijk als alle andere methodes. Het is in alle gevallen namelijk gewoon iets nieuws dat je onder de knie moet krijgen. Door goed les te krijgen en de juiste dingen te herhalen. Dan worden de juiste verbindingen in je hersenen aangemaakt. Vervolgens kun je het. En verleer je het eigenlijk nooit meer. Net als fietsen en zwemmen.

Een ‘keuze onderdeel’ van de standaard methode is overigens leren over het spelen met akkoorden. Akkoordsymbolen leren lezen. Linkerhand- of begeleidingpartijen leren maken. Leren improviseren en nog veel meer. Het is dus niet zo dat de wereld van lichte muziek met akkoordsymbolen voor je gesloten moet blijven als je leert via de standaard methode. Sterker nog, een veel en veel groter deel van die wereld kan voor jou opengaan.

NOG 1 KEER VOOR ALLE DUIDELIJKHEID: de standaard methode is dus de enige methode met onbeperkte groeimogelijkheden. Leuker nog, de groei gaat eigenlijk steeds sneller met de standaard methode. Dat kun je bijvoorbeeld zien aan de muzikale wonderkinderen. Maar eigenlijk aan elke conservatorium student.

Binnen 5 tot 15 jaar kun je met de standaard methode tijdens je schooltijd inclusief huiswerk en opspelende hormonen het vereiste niveau halen om toegelaten te worden tot een conservatorium.

Oh, had ik al gezegd dat dat dus echt alleen met de standaard methode kan?

Talent?

“Is dat niet gewoon een kwestie van talent?”

Nee.

Talent maakt het makkelijker. Je zult dingen sneller leren. Minder talent? Harder aan de bak voor hetzelfde resultaat.

Geen talent? Dan wordt het vrijwel onmogelijk. Maar vrijwel onmogelijk is nog altijd niet geheel onmogelijk.

Kortom

Zorg dat je goed pianoles krijgt volgens de standaard methode. De online pianocursussen van ‘Piano spelen met Cor’ zijn een praktische en betaalbare (minstens 4 keer goedkoper dan muziekscholen en zeker 8 keer goedkoper dan privéles) manier om dat te doen. En dan krijg je les van waarschijnlijk de bekendste pianist van Nederland: Cor Bakker.

De online cursussen en liedjespakketten van Piano spelen met Cor gaan tot het niveau waarop de meeste verkrijgbare bladmuziek voor jou zelfstandig te leren spelen is.

Zonder oplichtende toetsen. Zonder toverformule.

Maar net zo makkelijk. En zonder beperkingen.

En, niet onbelangrijk, zonder druk. In je eigen tempo. Je eigen huis. Wanneer het je uitkomt. Want je hebt sowieso 5 jaar toegang tot het cursusmateriaal. En… het is ontzettend leuk. Echt waar. Probeer het zelf. Er zijn gratis proeflessen voor beginners en gevorderden. Een eenvoudig keyboard is al voldoende, een digitale of akoestische piano super.

Let op: piano spelen kan sterk verslavend zijn 🙂

Gratis proeflessen Piano spelen met Cor